En resa till Grekland

Vi har hittat hem igen!

Flygresan gick väl helt klart sådär, men återigen! Jag fattar att hon inte köpte situationen. Varför sitta på det där trånga utrymmet liksom? Dessutom gick hon hela dagen och höll sig vaken utan att slumra till så mycket som en blund (vi flög i vad vi tyckte var idealtiden, 12.40, för att lilla fröken skulle sova heeeeela flygresan men icke. Man kan ju inte planera nåt med barn, det är sedan gammalt), så det var inte helt optimalt, det var det inte.

Men Grekland var grymt! Hotellet var fint och omgivningarna var toppen. Det fanns ett poolområde med en restaurang där vi åt i princip varje dag. Det var liksom lite över 40 grader så att bege sig in till Pytagorian bara för att äta lunch fanns inte på tapeten även om det var vad vi tänkt innan. Men de hade god mat så vi var nöjda ändå! Isabelle åt spaghetti & köttfärssås ungefär fyra dagar, men så var det vad hon tyckte bäst om också. Och sovlaki gillade hon med, och pommes så klart. Det fick vi ge sist under måltiden annars ville hon inte äta något annat.

Så de flesta dagarna stannade vi på hotellområdet, Isabelle sov till 8.30 ungefär så när hon vaknade gick vi ner och åt frukost. Vi hade med gröt till Isabelle så det var smidigt. Jacob och jag överlevde på toast med ost och marmelad, my gad vad frukost är tråkigt utomlands.

Sedan packade vi ihop oss och lade ut vår filt (bästa beslutet att ta med picnicfilten hemifrån!) under pinjeträden på gräsmattan som löpte mellan hotellet och havet. Bada, bada, baaaaada sjöng vi tre i kör och kastade oss i det kristallklara vattnet minst en timme detta första badpass. Vi hade med en badring till lilla fröken så hon guppade glatt jämte oss när vi badade. Sedan satt hon vid strandkanten och plockade i och plockade ur sten i sin lille hink medan pappan kastade macka (det var stenstränder, har uppgraderat min tanke om stenstränder till att ÄLSKA stenstränder) och mamman kollade på bebis och pappa medan hon pressade i solen och lyssnade till vågorna som skvalpade upp det 29-gradiga vattnet. Det var härligt vill jag lova.

Sedan var det dags för lilla fröken att sova. De första dagarna sov hon i sulkyn, men vaknade helt dyblöt av svett trots att hon låg i bara blöja. Så Jacob slog två flugor i en smäll och jobbade när hon ändå behövde sova så fick hon sova uppe på rummet. Bra även för hennes lille svinkoppa som vansinnigt oturligt nog valde att poppa upp på hennes kind morgonen då vi flög iväg.

Vad jag gjorde då? Låg i skuggan av träden och läste <3. Satan i gatan vad det var härligt.

Hon sov i sisådär två timmar, sedan käkade vi lunch. Efter det mer bad och lek på gräsmattan och spana in andra barn. Sova en liten stund till vid 17 för att orka kvällen. Gick in vid 18 och gjorde oss iordning för kvällen för att sedan gå in till stan och välja restaurang där vi a) hade tur med att Isabelle var nöjd medan vi åt eller b) hon ville ABSOLUT inte sitta still utan ge sig iväg och typ jaga katter. Vi föredrog helt klart när alternativ a inträffade. Var lite rysk roulette över det hela.

Lördag och söndag hyrde vi bil och drog ut och upptäckte andra delar av ön. Åkte till en liten fiskeby vid namn Kokkari där vi åt lunch med världens utsikt över havet och besökte även en av öns sandstränder. Då insåg jag ännu mer att jag ÄLSKAR stenstränder. Det var sand överallt. ÖVERALLT! Stenstränderna hade såna där rundade, perfekta små stenar som man ville ta med sig hem och lägga överallt i trädgården, så det var inga såna där aj-som-fan-jag-skadar-mina-fötter. Så stenstrand vann över sand, lätt!

Dagen efter åkte vi till en annan stenstrand alldeles jämte Kokkari som skulle vara himla fin, och jesus, det var den verkligen. Vi kom dit på eftermiddagen när ljuset var sådär mjukt och underbart och bebisen var glad och vattnet var om möjligt ännu lite klarare där. Vi lade ut vår filt och eftersom Isabelle visade sig vara i princip jordens tappraste unge när det gällde aset till svinkoppa och all rengöring som krävdes av den fick hon njuta av en Magnum som hon slukade hel i princip. Hon älskar glass, det kan man inte säga annat... :)

Sen var det måndag och vår sista dag. Vi gick ut och käkade på den första restaurangen vi gick till, den som låg etta på TripAdvisor. Ägaren där var så himla go och fjäskade järnet för Isabelle och direkt när vi kom på måndagen lyfte han glatt upp henne och gick iväg. Isabelle köpte läget och tyckte det hela var väldigt spännande. Vi tog in grillad fetaost till förrätt, precis som första gången för att den var så vansinnigt god. Ska testas hemma! Bara tomat i botten på ett foliepaket, på med en bit fetaost, lägga några fler skivor tomat över fetaosten och skiva upp grön paprika. Massor med chiliflakes och salt och ringla över olivolja och på grillen en stund. Och bröd att doppa med. My gaaaad vad gott det var.

Men nu är vi hemma i verkligheten igen och det känns som vanligt inte jobbigt alls. Jag duschade mig och Isabelle det första jag gjorde när vi kom hem och sedan var det bara en sak som gällde- kasta sig ner i täckena. Jag har ju en thing där, kan man säga. Tvångstankar kanske. Har jobbat med dem, jag har det! Men kan ändå inte njuta av att sova i en hotellsäng. Så väl hemma igen... hoppar som en delfin bland alla täcken och kuddar.